- Szkoła Podstawowa w Miłaczewie - Gimnazjum w Malanowie
Głównym celem programu Aktywna edukacja jest wyposażenie dyrektorów szkół i nauczycieli w wiedzę i umiejętności niezbędne, by wdrażanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) przyniosło jak największy pożytek. Uczestnicy programu poznają rozwiązania metodyczne i organizacyjne pozwalające wykorzystać nowoczesny sprzęt w taki sposób, by jak najlepiej wspierał proces nauczania i uczenia się uczniów.
Program Aktywna edukacja jest prowadzony w ramach projektu „Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w przedszkolach i szkołach”. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Liderem programu jest Ośrodek Rozwoju Edukacji, natomiast Centrum Edukacji Obywatelskiej pełni rolę partnera odpowiedzialnego za stronę merytoryczną.
Ogromny postęp technologiczny, jaki zaszedł w ostatnich latach, każe zastanowić się nad tym, w jaki sposób można wykorzystać narzędzia TIK w edukacji. Wielość możliwości sprzętowych i programowych powoduje, że trudno jest wybrać najlepsze rozwiązania, a następnie wdrażać je z pożytkiem dla procesu nauczania i uczenia się uczniów.
Dzieci i młodzież coraz wcześniej zapoznają się z nowoczesnymi technologiami. Szybkie komputery, szerokopasmowy dostęp do internetu czy technologie mobilne są dla nich codziennością. Szkoły nie mogą ignorować, ani tym bardziej powstrzymywać zachodzących zmian. Mogą jednak wykorzystać je z pożytkiem dla edukacji.
Działania programu skierowane są do nauczycieli i dyrektorów szkół podstawowych i gimnazjalnych, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę oraz doskonalić umiejętność wykorzystania nowoczesnych technologii w swojej pracy. Najważniejszym kursem programu jest Cyfrowa ścieżka przeznaczona dla zespołów składających się z dyrektora, koordynatora szkolnego oraz koordynatorów przedmiotowych.
Wszystkie działania programu koncentrują się wokół czterech głównych problemów:
Sprzętu, co oznacza, że program przygotowuje szkoły do przemyślanego określania potrzeb w zakresie zakupów nowych narzędzi informatycznych oraz jak najbardziej efektywnego wykorzystania zasobów już posiadanych.
Organizacji, czyli wypracowania i wdrożenia rozwiązań sprawiających, że narzędzia TIK będą stanowić rzeczywiste wsparcie działania szkoły, a nie bardzo kosztowne utrudnienie.
Metodyki, co stanowi zagadnienie najistotniejsze. Nowoczesne technologie same w sobie nie przyczyniają się do poprawy jakości kształcenia. Wykorzystywane jedynie jako urozmaicenie lekcji czy sposób na skupienie uwagi uczniów nie spełniają swojej roli edukacyjnej. Program Aktywna edukacja pokazuje, jak narzędzia TIK mogą wspomóc nauczyciela w skutecznym nauczaniu.
Współpracy – zarówno między nauczycielami w obrębie jednej szkoły, jak i międzyszkolnej. W ramach programu nauczyciele zachęcani są do wymiany wiedzy i doświadczeń, w szczególności do dzielenia się dobrymi praktykami wykorzystania TIK.
W różnych działaniach programu stosowane są różnorodne metody wsparcia nauczycieli biorących udział w programie. W najbardziej rozbudowanym kursie Cyfrowa ścieżka przeznaczonym dla zespołów szkolnych odbywa się kurs internetowy, warsztaty wymiany doświadczeń, możliwość udziału w konferencjach programowych oraz dostęp do bazy dobrych praktyk i samouczków. Podstawą kursów skróconych jest szkolenie e-learningowe wzbogacone o np. webinaria.
Kurs internetowy Nauczyciele biorący udział w programie biorą udział w interaktywnym kursie e-learningowym. W trakcie kursu uczestnik zapoznaje się z materiałami dydaktycznymi przeznaczonymi dla jego roli w programie, a w Cyfrowej ścieżce również realizuje opisane w kursie zadania i przedstawia ich efekty. Platforma kursu sprzyja również komunikacji między nauczycielami, co pozwala na bieżąco wspólnie omawiać wątpliwości i problemy związane z wykonywanymi zadaniami. Uczestnicy kursów otrzymują również wsparcie od mentorów oraz kierowników kursów.
Wymiana doświadczeń Uczestnicy kursu Cyfrowa ścieżka są podzieleni na lokalne zespoły wymiany doświadczeń. Każdy taki zespół spotyka się dwukrotnie podczas trwania danej edycji programu, co pozwala nauczycielom na wymianę wiedzy i doświadczeń związanych z wprowadzaniem i stosowaniem TIK w edukacji. Stworzone zespoły w przyszłości będą mogły pełnić rolę ośrodków wspierających dla innych nauczycieli. W kursach skróconych zapewniane są inne możliwości wymiany doświadczeń. Szczególnie ciekawe są webinaria, czyli interaktywne wideokonferencje.
Konferencje programowe W każdej edycji programu odbywają się konferencje w Warszawie – na początku, w połowie i na zakończenie edycji.
Dobre praktyki W ramach programu Aktywna edukacja są gromadzone, opracowywane i udostępniane tzw. dobre praktyki, tj. przykłady ciekawego i skutecznego zastosowania TIK w edukacji. Wymiana dobrych praktyk stanowi ważny element założonego systemu współpracy między nauczycielami – ważne by nawet po zakończeniu programu opracowane materiały mogły służyć polepszaniu jakości kształcenia.
Poradniki TIK i samouczki Chociaż program nie jest skoncentrowany na sprzęcie, tzn. nie przewiduje nauki obsługi urządzeń oraz stosowania konkretnych programów i aplikacji, nauczycielom zapewnione zostały interaktywne samouczki dostępne na różne platformy. Pozwalają one samodzielnie poznać narzędzia, które można z powodzeniem zastosować na lekcjach.
Publikacje książkowe Dla uczestników programu przygotowany został szereg publikacji z zakresu skutecznego nauczania oraz stosowania TIK w edukacji. Publikacje te są bezpłatnie kolportowane wśród szkół biorących udział w programie oraz uczestników poszczególnych kursów.